Najčastešie otázky a odpovede
Uzatvorenie, správa a ukončenie poistenia
Ako môžem uzavrieť poistenie v PREMIUM?
Poistenie je možné dojednať v spolupráci s finančným sprostredkovateľom. Ten vám pomôže s uzatvorením poistenia, ktoré je možné realizovať pohodlne online. Poistenie vzniká pripísaním poistného na účet našej poisťovne.
Ako zistím, dokedy mám zaplatené poistné?
Platnosť a úhradu vašej poistnej zmluvy si môžete jednoducho overiť prostredníctvom online služby Stav poistnej zmluvy na našej webovej stránke. Stačí zadať číslo vašej zmluvy.
Ak potrebujete pomoc, obráťte sa na svojho finančného sprostredkovateľa alebo nás kontaktujte priamo – radi vám pomôžeme.
Čo v prípade, ak nezaplatím poistné na ďalšie obdobie?
Vznik a trvanie poistenia je viazané na úhradu poistného. Poistenie trvá len za predpokladu riadneho a včasného zaplatenia poistného, ako je dohodnuté v poistnej zmluve. Ak poistné nie je uhradené v stanovenej lehote, môže dôjsť k zániku poistenia podľa príslušných ustanovení Občianskeho zákonníka. Momentom zániku poistnej zmluvy strácate poistnú ochranu a nie je možné plniť poistné udalosti, ktoré nastanú po jej zániku, čo môže mať pre vás závažné dôsledky.
Ako môžem vypovedať poistnú zmluvu?
Poistnú zmluvu je možné vypovedať viacerými spôsobmi, v závislosti od konkrétnej situácie. Najčastejšou možnosťou je výpoveď ku koncu poistného obdobia. V tomto prípade musí byť výpoveď doručená poisťovni najneskôr šesť týždňov pred jeho uplynutím.
Zmluvu môžete takisto vypovedať do dvoch mesiacov od jej uzavretia. V tomto prípade platí osemdňová výpovedná lehota, ktorá začína plynúť dňom doručenia výpovede.
Ďalšou možnosťou je vypovedať zmluvu písomne do jedného mesiaca odo dňa, keď vám poisťovňa poskytla, znížila alebo odmietla poistné plnenie. Aj v tomto prípade je výpovedná lehota osem dní a po jej uplynutí poistenie zanikne.
V uvedených prípadoch má poisťovateľ nárok na pomernú časť poistného zodpovedajúcu obdobiu, počas ktorého bolo poistenie v platnosti.
Ak ste uzavreli poistnú zmluvu na diaľku – teda online, máte právo od nej odstúpiť do 14 dní od jej uzatvorenia. V tomto prípade sa zmluva ruší od začiatku a zaplatené poistné Vám bude vrátené v plnej výške.
Čo s poistením ak sa sťahujem a predávam nehnuteľnosť?
Ak predávate nehnuteľnosť, ktorú máte poistenú, je potrebné poistnú zmluvu zrušiť, keďže poistenie sa viaže na konkrétneho vlastníka. O tejto zmene nás, prosím, informujte a zároveň požiadajte o zrušenie poistnej zmluvy. K žiadosti je potrebné priložiť doklad, ktorým preukážete, že vlastníctvo bolo skutočne prevedené – buď rozhodnutie z katastra o povolení vkladu vlastníckeho práva, alebo aktuálny list vlastníctva s uvedením nového vlastníka a dátumom vkladu. Upozorňujeme, že samotná kúpna či darovacia zmluva, návrh na vklad alebo iné predbežné dokumenty nestačia – vlastnícke právo prechádza až zápisom do katastra.
Poistná zmluva zaniká ku dňu povolenia vkladu, teda v deň, keď sa nový vlastník stáva oficiálne zapísaným vlastníkom v katastri nehnuteľností. Po spracovaní Vašej žiadosti Vám zašleme potvrdenie o zániku poistnej zmluvy. V prípade, že vznikne preplatok, vrátime Vám ho na účet, z ktorého ste poistné uhrádzali, prípadne podľa Vašej požiadavky.
Ako správne informovať o zmene majiteľa nehnuteľnosti poisťovňu nájdete tu.
Ako postupovať pri úmrtí majiteľa poistenej nehnuteľnosti?
V prípade úmrtia majiteľa poistenej nehnuteľnosti je potrebné informovať poisťovňu a doložiť príslušné dokumenty. Poistná zmluva týmto úmrtím nezaniká – práva a povinnosti z nej prechádzajú na dediča.
Poisťovni pošlite kópiu alebo scan rozhodnutia o dedičskom konaní s uvedením dediča nehnuteľnosti. Osobné údaje dediča - meno a priezvisko, adresu trvalého pobytu, rodné číslo, emailovú adresu a telefonický kontakt môžete doručiť emailom na adresu spravapoistenia@premium-ic.sk alebo prostredníctvom elektronickej podateľne na stránke https://premium-ic.sk/elektronicka-podatelna
Po doručení dokumentov zostáva poistná zmluva naďalej v platnosti, pričom novým poistníkom sa stáva dedič.
Ako správne postupovať pri úmrtí majiteľa poistenej nehnuteľnosti nájdete tu.
Na čo slúži indexácia poistnej zmluvy?
Indexácia poistnej zmluvy je mechanizmus, ktorý slúži na to, aby poistná suma – teda výška poistného krytia odrážala aktuálnu hodnotu poisteného majetku. Cieľom je reagovať na rast cien, najmä v dôsledku inflácie, a zabezpečiť, že poistná zmluva bude aj naďalej poskytovať adekvátnu ochranu.
Ak by sa poistná suma pravidelne neupravovala, mohlo by dôjsť k podpoisteniu – teda situácii, keď je majetok poistený na nižšiu sumu, než je jeho skutočná hodnota. V prípade poistnej udalosti by ste tak nemuseli získať plnú náhradu škody.
Ako postupovať pri vinkulácii?
Ak máte hypotéku, banka často vyžaduje vinkuláciu poistného plnenia. V prípade poistnej udalosti poisťovňa uznané poistné plnenie nevyplatí priamo vám, ale banke, v ktorej ste žiadali o hypotekárny úver pri kúpe poistenej nehnuteľnosti.
Postup je nasledovný:
- Uzavrite poistenie nehnuteľnosti, ktoré kryje základné riziká (napr. požiar, povodeň).
- Poistnú zmluvu predložte banke. Tá vám poskytne formulár na vinkuláciu.
- Vyplnený formulár doručíte do poisťovne – môžete aj cez finančného sprostredkovateľa.
- Poisťovňa po úhrade poistného vinkuláciu potvrdí.
- Potvrdenie odovzdáte banke – tá uvoľní úver.
Ako vybaviť vinkuláciu poistného plnenia pri hypotéke nájdete podrobne v tomto článku.
Likvidácia
Dokedy musím nahlásiť škodu?
Škodu nám nahláste bezodkladne od zistenia jej vzniku. Môžete tak urobiť telefonicky každý pracovný deň od 9:00 hod do 17.00 hod. na čísle 0850 888 988 , písomne alebo vyplnením online formulára na našej webovej stránke
Aké doklady je potrebné doložiť pri poistnej udalosti?
Medzi najčastejšie požadované doklady patrí fotodokumentácia škody, faktúra alebo bloček o kúpe poškodenej veci, doklad o oprave, prípadne policajná alebo hasičská správa – najmä v prípadoch, keď bola privolaná záchranná zložka.
Viac o dokladovaní pri hlásení škodovej udalosti sa dočítate tu. (bude to linkovať na článok na blogu-bude sa publikovať v najbližších dňoch)